Hard werken? Nee – netwerken!
Het is een mythe dat je succes behaalt door alleen maar hard te werken.
Een promotie of interessante opdracht binnenhalen: het is nog nooit iemand gelukt door alleen maar hard te werken. Hard werken is een voorwaarde, maar hoe je in de groep ligt, strategisch denken, netwerken, samenwerken: dat zijn veel belangrijkere factoren voor een succesvolle carrière.
Valkuil: zoveel mogelijk uren maken
Volgens Lois Frankel, auteur van bestseller ‘Nice Girls don’t get the corner office’ is de valkuil voor veel vrouwen dat ze een obsessie hebben om zoveel mogelijk uren te maken. ‘Ik werk met veel bedrijven waar hard werken niet alleen wordt verwacht, maar zelfs geëist. Toch hebben vrouwen de neiging harder te werken dan hun mannelijke collega’s’, stelt Frankel in haar boek. Maar wie consequent meer doet en harder loopt dan anderen, krijgt niet altijd de erkenning. Vaker krijg je alleen nog maar meer werk naar je toegeschoven, omdat je nooit ‘nee’ zegt en bewezen hebt dat je dat werk kunt en wilt verzetten.
Veilige route
Frankel denkt dat vrouwen dat doen omdat het nu eenmaal makkelijker en veiliger is om te doen waar je goed in bent, dan om iets nieuws uit te proberen. Vrouwen denken dat al dat gezwoeg een keer wordt beloond – maar zo werkt het helaas niet.
Tijdverspilling?
Frankel: ‘Een vrouw klaagde een keer tegen me dat de mannen met wie ze werkte elke maandagochtend eerst een half uur besteedden aan het bespreken van de sportwedstrijden van het weekend – met de baas welteverstaan. Ze zei tegen me: “Wat een tijdverspilling! Ik zit te werken en zij kletsen over voetbal!”’

Werken aan relaties
Wat de vrouw in kwestie nog meer dwars zat, was dat diezelfde mannen de beste opdrachten kregen. Ze heeft een punt, aldus Frankel. ‘Eerlijk is het niet. Maar vrouwen denken dat ze hun tijd verspillen als ze iets anders doen dan werken tussen 9 en 5. Mannen daarentegen weten hoe belangrijk het is om te kletsen over voetbal, golf, of wat dan ook. Ze werken aan hun relaties, en dat kan ze later voordeel opleveren. In dit geval waren de mannelijke collega’s met de baas aan het kletsen, waardoor hij ze beter leerde kennen. Toen er promoties en interessante opdrachten te vergeven waren, koos hij hen, omdat hij ze kende en een goede verstandhouding met ze had.
Best bewaard geheim
Het is een van de best bewaarde geheimen in de zakenwereld. Mensen worden niet aangenomen en gepromoveerd omdat ze alleen maar hard werken, maar omdat degene die erover beslist hen kent en het gevoel heeft dat hij of zij het werk aankan. Ook telt mee dat de verstandhoudingen binnen het team zo goed mogelijk moeten zijn. Als je alleen maar met je neus in de boeken zit en je enkel op je werk concentreert, krijg je het omgekeerde van wat je wil: interessanter werk en de mogelijkheid om te laten zien wat je in je mars hebt.
Verspil eens wat tijd
Kom dus achter je bureau vandaan en ‘verspil’ eens wat tijd. Maak een zakelijke lunchafspraak, haast je na je werk niet meteen naar huis, maar ga eens naar een borrel. Nodig een collega, je leidinggevende of een interessante zakenrelatie uit en ga samen golfen. Ongeveer 5 procent van je tijd zou je je bezig moeten houden met het onderhouden van werkrelaties. Als dat minder is, dan doe je iets niet goed. En als dat in het begin ongemakkelijk voelt, bedenk dan: netwerken is óók werk.

