ZakenGolfVrouw: stoer, sterk, uitdagend
Voor een dag was The International het domein van vrouwen. Zakenvrouwen welteverstaan. ZakenGolfVrouw, Het Toernooi beleefde 30 september haar derde editie. “Door deze sterke, stoere vrouwen te verbinden, groeien ze als ondernemer én als mens.”
Dat netwerken werkt, weten we intussen. Maar je moet er wél de tijd voor nemen en de gelegenheid hebben. ZakenGolfVrouw, netwerkclub pur sang, creëert hiervoor de ideale omstandigheden. Bijvoorbeeld tijdens ZakenGolfVrouw Het Toernooi, dat op 30 september haar derde editie beleefde. Omdat alles perfect geregeld was, konden de vrouwen relaxed met elkaar (bij-)praten, inspiratie opdoen, én natuurlijk samen golfen.

Organisatie
Net als elk jaar was de organisatie ook nu weer in de bekwame handen van zakelijk partners Marloes Olling, PGA-professional bij de Haarlemmermeersche en oprichter van GolfVrouw.nl, en Barbara Peek, oprichter en eigenaar van Lapeek Sportstyle. Samen stonden zij aan de wieg van het netwerk ZakenGolfVrouw, de inmiddels niet meer zo kleine zus van GolfVrouw.
Erotisch cadeautje
Het was voor alle partijen een logische keuze om terug te komen naar The International. De dag begon direct goed bij het openen van je gepersonaliseerde, en prachtig gevulde locker: een design drinkfles van Copper, aangeboden door Anuschka Wemmers, eigenaar van ‘Uw makelaar in o.g.’, een cadeaubon van en voor Jumbo Golf, een handdoekje van J. Lindeberg, diverse tees en golfballen, een armbandje met de mooie ware woorden ‘she believed she could, so she did’, én direct de uitsmijter van de dag: een erotische film én boek, aangeboden door Sansyl. Dit typeert de organisatie van ZakenGolfVrouw. Niets is standaard en deelnemers voorzien van een erotische dvd geeft aan dat Marloes en Barbara wel van een ‘stout’ grapje houden.

Golf & mind
Barbara opende de dag met een strak getimede twee minuten waarmee ze alvast liet zien dat die tijd ruim voldoende is voor een goeie pitch. Dat diende als voorproefje voor de ‘pitch competition’ later die dag.
Daarna nam Marloes ons mee in een masterclass golf & mind. Want golf, dat speelt zich voor het overgrote deel af in je hoofd. Natuurlijk is álles belangrijk: oefenen, goed materiaal, kort spel, lang spel, noem het allemaal maar op. Edoch, zonder goeie mindset wordt alles lastig. Marloes stuurde ons die dag de baan in met, gelukkig, slechts één opdracht, maar wel een belangrijke: Denken. Voelen. Doen.
Denk, terwijl je naar je bal loopt, al na over je volgende slag: Hoeveel meter is het nog (ongeveer) en welke club past daarbij? Moet ik over het water, wordt de green beschermd door bunkers? En kies dan je club.
Voel, hoe de club in je handen ligt, maak één of twee oefenslagen, en voel ook hoe je staat, hoe je lijf beweegt.
En dan: Doen. Je hebt je keuze gemaakt, je hebt erover nagedacht, je hebt gevoeld. Sla die bal dan ook vol overtuiging. Swing, kijk ‘m vliegen en sta erachter, ongeacht het resultaat.
Om daarna bij de volgende slag weer hetzelfde te doen, zónder de vorige slag met je mee te nemen: nieuwe bal, nieuwe kansen.

Nine & Wine
Na deze inspirerende boodschap was het tijd om de baan in te gaan: Texas Scramble in flights van vier, volgens het welbekende recept van ZakenGolfVrouw: ‘Nine & Wine’: oftewel: 9 holes en daarna genieten van een goed glas wijn.
Dat glas wijn kreeg je al direct in de kleedkamer, vergezeld van ouderwets lekkere bitterballen. Terwijl iedereen langzaam binnendruppelde en napraatte over het rondje golf, over werk en over persoonlijke zaken, verruilden een paar vrouwen hun golfkleding voor een smart casual outfit: zij deden namelijk mee aan de ‘pitch wedstrijd’. De jury bestond uit al die andere vrouwen.
Pitch wedstrijd
Vijf toppers vertelden hun verhaal:
Nynke Winia, eigenaar van dameskledingboetiek Wynia én Personal Shopper nam geen halve maatregelen en ging met haar pitch live op Instagram;
Anita van der Poel, eigenaar van de Holland Zorggroep, vertelde dat zij op zoek is naar vastgoed voor nieuwe kleinschalige zorglocaties;
Jacky Hoitsema met jarenlange internationale ervaring bij Endemol Shine gaf een aansprekende pitch voor haar eigen high end events bedrijf By JackyH;
José Komin Bras van IJskoud BV vertelde waarom en hoe zij van haar bouwbedrijf met veelal praktisch opgeleide mensen het Nyenrode van de bouwbranche wil maken.
Alice Meijlis, mede-eigenaar van Clinique Dr. Don kon heel goed uitleggen waarom zij vaak ‘nee’ zeggen tegen mensen die vragen om fillers en botox. En last but not least was daar Angélique van Gils van Pursuit Femmes met, hoe kan het ook anders: haar nieuwe bedrijf dat zich exclusief richt op maatpakken voor vrouwen…Tijdens het perfect verzorgde diner werd José Komin Bras uitgeroepen tot de winnaar.


ZakenGolfVrouw van het Jaar 2021
De dag kende ook nog een hele bijzondere primeur: De verkiezing van de ZakenGolfVrouw van het jaar 2021. “Een vrouw die verkozen wordt tot ZakenGolfVrouw van het jaar levert een toegevoegde waarde aan ons netwerk”, aldus Barbara. “Deze vrouw verbindt, inspireert, is topondernemer én een groot voorbeeld voor andere vrouwen. Deze eervolle titel is door het team van Golfvrouw, Maurice de Jager en Marloes Olling, in het leven geroepen. Niet om er weer een prijs bij te verzinnen, maar om onze missie om de zakenvrouw zichtbaar te maken op de golfbaan, een extra zetje te geven. Om andere vrouwen te stimuleren om meer te gaan spelen. We zijn er nog lang niet, maar hopen dat onze dochters straks het verschil gaan maken.”

Topondernemer
De eervolle titel ging naar niemand minder dan Sandy Wenderhold, directeur en enig aandeelhouder van erotisch uitgeefconcern Sansyl.
Het bedrijf werd in 1968 opgericht door haar vader Jan Wenderhold. Na haar havodiploma reisde zij als fotografe de wereld rond en handelde in foto’s voor het bedrijf van haar vader. Toen zij dertig was en internet opkwam, werd ze volledig eigenaar. Ze volgde opleidingen in financieel management en uitgeverij, haalde de bezem door het personeel en bouwde zonder één banklening de papieren uitgeverij om tot een modern internetbedrijf. Zij overleefde met haar erotische uitgeefconcern SANSYL maar liefst drie crises.
Behalve de award won Sandy ook een CityClub Membership, aangeboden door The International. Met dit membership kan zij een jaar lang gebruikmaken van alle faciliteiten van het clubhuis en al haar gasten daar ontvangen om te vergaderen, te eten en te sporten.

Nog veel meer zakengolfvrouwen
Als het aan Barbara en Marloes ligt, komen er nog veel meer zakenvrouwen bij. Barbara: “Bij ZakenGolfVrouw brengen we golf spelende, ambitieuze succesvolle zakenvrouwen bij elkaar. Golf wordt gedomineerd door mannen: 70 procent is man, en tijdens wedstrijden ligt dat zelfs rond de 90 procent. Wij willen dit veranderen. De ZakenGolfVrouw neemt haar werk serieus en het golfspel ook. Bovendien weet ze dat op de golfbaan business & relations makkelijker bij elkaar komen. Door deze sterke stoere vrouwen te verbinden, niet alleen op de baan, maar ook daarbuiten, groeien ze als ondernemer én als mens.”
Niet van deze tijd
P.S.: Toch een kritische noot van uw redacteur: gezien de cijfers is het nog wel verklaarbaar dat de heren kleedkamer groter is dan die van de dames. Maar dat de herenkleedkamer luxer is uitgerust, inclusief bar en een heerlijke loungehoek, dát is niet oké. En niet van deze tijd. Daar mag echt iets aan gedaan worden. Want heus, nog even en dan is de verdeling gewoon 50/50.
