Hey Google, zoek vrouwelijke ondernemers in de golfwereld
Zo begon ik mijn zoektocht naar vrouwen in Nederland die hun geld verdienen in de golfsport.
Als eerste kom ik Marloes Olling van het platform GolfVrouw tegen. Zeg maar gerust dat de hele eerste pagina op Google wordt gedomineerd door artikelen van Golfvrouw. “Good for you Marloes!” denk ik dan. Als ik aan Marloes vraag of zij nog meer vrouwelijke ondernemers kent die hun inkomen te danken hebben aan de golfsport, noemt ze eerst een handvol collega’s die, net als zij, golfprofessional zijn en les geven.
En verder? Robine Lempers van het Nederlandse golfmerk PAR69 en Heleen Kamphuis van Golfdiva, beter bekend als de enige rijdende golfwinkel van Nederland, en ikzelf mag ook gerekend worden tot dit veel te smalle rijtje van vrouwelijke ondernemers in de golfwereld. Sinds 2016 timmer ik vrolijk en met succes aan de weg met mijn golfjurkjes onder de merknaam Lapeek en met events die worden Empowered by Lapeek.
Over succes gesproken – wie succesvol is in de golfsport én goed verdient, is Anne van Dam. De beste Nederlandse golfster ooit verdient op de Amerikaanse LPGA Tour een mooi inkomen. Of ze net zo goed betaald wordt als haar mannelijke collega’s die een vergelijkbare positie op de rankings innemen? Het antwoord op die vraag is – helaas – bekend. We weten immers allemaal dat vrouwen veel minder betaald krijgen dan mannen. Dit heeft alles te maken met reclame-inkomsten in combinatie met kijkcijfers die bij de heren bijna altijd hoger liggen. Wist je trouwens dat dit niet geldt voor tennis? Op het tennistoernooi van Roland Garros krijgen zowel de winnaar als de winnares zo’n 2,5 miljoen aan prijzengeld.
Hoe fijn zou het zijn als vrouwen in welke sport dan ook gelijk betaald krijgen, maar ook hier is nog een lange weg te gaan. Maar… als je bedenkt hoe de positie van vrouwen in Nederland 100 jaar geleden was en hoe het nu is, dan hebben we al heel veel bereikt. En dat is waar ik me aan vasthoud.
Om die reden wil ik mijn 11-jarige dochter Jane een goed voorbeeld geven door haar te laten zien dat vrouwen en ondernemen en een gezin wel degelijk samengaan. Zij vindt het inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat haar moeder op een doordeweekse dag gaat werken, maar ook golfen – lees: (net)werken. Op dit moment heeft Jane iedere zondag een uur golfles samen met andere kids van haar leeftijd. Niet omdat ze per se de beste wil worden in deze sport, en misschien ook niet omdat golfen het aller-allerliefste is wat ze doet. Nee hoor, ze claimt dat het goed is om het te leren, want ze werkt aan haar CV en “hier heeft ze later vast wat aan”. En ik kan haar niet ongelijk geven! De nieuwe generatie ondernemende, ambitieuze vrouwen is in aankomst en wij kunnen niet anders dan het goede voorbeeld geven.
Note:
De golfwereld is nog steeds een old boys network. Golf is business. Mannen snappen dat veel beter dan vrouwen. Nog steeds is de golfbaan de plek waar vooral veel zakenmannen hun deals zien ontstaan. Vorig jaar heb ik samen met Marloes Olling van het platform Golfvrouw.nl een eerste stap gezet om de corporate golfvrouw zichtbaar te maken op de golfbaan en anderzijds dezelfde groep zakenvrouwen te stimuleren om de golfbaan te gebruiken als netwerktool. Ons eerste event ZakenGolfVrouw 2019 was een groot succes en inmiddels staat de tweede editie gepland op 24 september 2020 op een van de mooiste banen van Nederland: The International. Als jij dit leest en je bent zelf een zakengolfvrouw, geef je dan op en maak jezelf zichtbaar.
ZakenGolfVrouw Empowered by Lapeek is een golfevent waar corporate golfvrouwen elkaar ontmoeten om te golfen en te netwerken. Doe mee en geef je op.