Een jurkje als symbool voor de power vrouw
Dé perfecte little black dress om in te golfen? Die bestond niet. Tot Barbara Peek besloot het ideale golfjurkje zelf te ontwerpen en produceren. Inmiddels staat het jurkje van Lapeek symbool voor zelfstandige vrouwen die houden van netwerken en golfen.
Welke vrouw wil dit nou niet in haar garderobe: een jurkje dat lekker zit en waarin je je volledig vrij kunt bewegen. Een jurkje dat je er op je best uit laat zien, je sterke punten accentueert – zonder rolletjes en bobbels. Een jurkje dat echt gemaakt is om in te golfen of te tennissen. Een jurkje dat qua lengte niet tuttig is – zoals veel golfjurkjes en -rokjes zijn – maar ook weer niet te kort.
Het ideale zwarte jurkje
Kortom – een jurkje dat elke vrouw graag wil. Alleen: het bestond niet. Tot die conclusie kwam Barbara Peek (52), die haar vrije tijd graag op de golf- en tennisbaan doorbrengt. ‘Tijdens een teamweekend met mijn tennisvriendinnen hadden we het hierover. We vroegen ons af waarom we het ideale zwarte jurkje voor op de tennis- en golfbaan nog nooit hadden gevonden. Dat ideale sportjurkje voor vrouwen van onze leeftijd en maten was er gewoon niet. Jurkjes van sportmerken worden maarin één lengte worden verkocht. Ze zijn ofwel te kort, ofwel te lang. Ze zijn ofwel te bloot en alleen leuk voor jonge meiden, of te tuttig en ouwelijk. En er is geen sportmerk dat jurkjes van maat 32 tot 50 verkoopt. Mijn vriendinnen zeiden toen: Barbara, ga jij dat ideale sportjurkje dan maken. Dan worden wij je klanten.’

Tijdloos, stijlvol, flatterend
Aldus geschiedde. ‘Ik wist precies wat ik wilde’, vertelt Barbara. ‘Het jurkje moest echte vrouwen van 30+ flatteren. Met een V-hals, want die maakt slanker; een A-lijn, want die verbergt rolletjes; een bovenlijfje dat de taille slank maakt. Het jurkje moest natuurlijk zwart zijn en de figuren van al mijn vriendinnen flatteren – van maat 36 tot 48. Het jurkje moest tijdloos en stijlvol zijn, comfortabel, gemaakt van de mooiste stof en van de allerbeste kwaliteit. Een sportjurkje dat je zonder nadenken over je hoofd gooit en waarin je er altijd geweldig uitziet. Tijdens het golfen, maar ook daarna.’
Netwerker pur sang
Van oorsprong komt Barbara Peek niet uit de modewereld. Ze deed de Hotelschool en werkte jarenlang in het buitenland, onder meer in New York voor het Nederlands Congres Bureau. ‘Ik ben geen ontwerper, maar weet wel wat vrouwen mooi vinden en wat vrouwen goed staat, of ze nu groot klein, vol of slank zijn. En ik ben mijn hele leven lang al een netwerker, een verbinder. Zo is ook Lapeek ontstaan: door te netwerken, de juiste chemie te vinden, de juiste mensen bij elkaar te zoeken.’
Lapeek is en blijft mooi
Dat was vijf jaar geleden. Inmiddels bestaat die ideale little black dress voor op de golfbaan: de Lapeek. ‘Na een lange zoektocht, ook in het buitenland, vond ik uiteindelijk, gewoon in Nederland, de ontwerpster die mij begreep. Daar was ik zo blij mee. Want Lapeek moest niet alleen goed zijn voor vrouwen, maar ook voor de wereld: van ontwerp tot en met materiaal en het laatste stiksel: alles is duurzaam. Het wordt niet in lage lonenlanden gemaakt. We bedenken het hier, maken het hier in Nederland. We kiezen alleen het beste materiaal. Een Lapeek is niet goedkoop, maar het is dan ook geen fast fashion. Het is tijdloos. Een Lapeek is en blijft mooi – nu, maar ook over tien jaar.’

Het jurkje als symbool
Barbara voelt zich naar eigen zeggen trots op Lapeek en al die vrouwen die Lapeek inmiddels hebben ontdekt. ‘Lapeek is voor vrouwen die er krachtig, mooi en tijdloos uit willen zien. Maar het gaat verder dan dat: Lapeek is ook een symbool voor de kracht van werkende vrouwen. Een klassieker die de zakenvrouw, de werkende vrouw letterlijk zichtbaar maakt op en rond de golfbaan. Niet alleen na het werk. Ook tijdens werktijd.’
Gemiste kans
Uit recent onderzoek onder ruim 500 golfers blijkt namelijk dat mannen veel vaker dan vrouwen gebruik maken van golf als zakelijke activiteit. Barbara: ‘Ik vind het ongelofelijk dat mannen het niet meer dan vanzelfsprekend vinden om tijdens werktijd af te spreken om met relaties te gaan golfen. Veel vrouwen schamen zich ervoor om tijdens werktijd zakelijke golfafspraken te maken. En als ze zich er niet voor schamen, dan ervaren ze het als zonde van hun kostbare tijd. Dat is echt een gemiste kans voor veel vrouwen die wel kunnen golfen, maar deze sport niet gebruiken voor hun zakelijke agenda.’
Power outfit
‘Mensen vragen mij wel eens: “Maar wat heeft dat jurkje dan te maken met zakengolf, werken of netwerken?”“Alles”, antwoord ik dan. Een Lapeek is gemaakt om in te golfen. De uitstraling is sportief, elegant, maar ook zakelijk. Een power-outfit. In een Lapeek voel je je vrouwelijk en sterk. En dat past perfect bij zakenvrouwen. De vrouwen die in een Lapeek lopen, horen tot de bloedgroep Lapeek – zo zie ik het. Elk jurkje van Lapeek is door mijn handen gegaan, en ik ken elke vrouw die in een Lapeek loopt. De vrouwen besluiten heel bewust tot de aankoop. Ze dragen het met trots. Ik heb zelfs een klant die in het buitenland een vrouw in een Lapeek tegen kwam – en ze ‘herkenden’ elkaar. Inmiddels heb ik ook klanten in België, Dubai, Monaco, Spanje, Mexico. Allemaal vrouwen die werken, golfen, en begrijpen dat golf niet alleen een hobby is, maar ook een manier om te netwerken, zaken te doen, of jezelf te laten zien. En om elkaar te steunen en elkaar dingen te gunnen. Hoe mooi is het om op deze manier een nationaal en internationaal netwerk van sterke vrouwen op te bouwen?

ZakenGolfVrouw 2019 powered by Lapeek
Ook om die reden is Barbara aangehaakt bij de organisatie van de eerste editie van ZakenGolfVrouw, een golfevent op The International voor werkende vrouwen. ZakenGolfVrouw 2019 is ‘powered by Lapeek’, en het is hét nieuwe event voor zakenvrouwen die het leuk vinden om te golfen, te leren golfen en het belang inzien van de combinatie van golfen en netwerken. ‘Met deze dag willen we zakenvrouwen meer zichtbaar maken op en rond de golfbaan. Hiermee benadrukken we dat golf een geschikte sport is om te netwerken en zaken te doen. Vrouwen willen meer gelijkheid op het werk, ze willen de loonkloof dichten of gevraagd worden voor een bestuursfunctie. Dat bereik je door hard te werken, maar ook door te netwerken. Netwerken is van groot belang om de positie van werkende vrouwen te verbeteren. En juist dat gaan we doen tijdens ZakenGolfVrouw 2019.’
